بلاگ

دندان درد در‌ دوران بارداری

دندان درد در‌ دوران بارداری

مشکلات دهان و دندان در بارداری

مشابه سایر زنان، خانم‌های باردار نیز مستعد ابتلا به مشکلات مختلف دندان مثل پوسیدگی دندان، مشکلات لثه، مشکلات مربوط به رشد دندان عقل، ترک خوردن دندان یا سایر مشکلات مانند آن هستند. علاوه‌براین عوامل خاص می‌توانند احتمال ابتلا به مشکلات دندان را در طول دوره بارداری افزایش داده و به این ترتیب درد دندان شدید را برای فرد به همراه داشته باشند. اگز شما نیز به دندان درد در دوران بارداری دچار شده‌ایذ، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله مارا همراهی کنید.

دلایل دچار شدن به دندان درد در بارداری:

مهم‌ترین دلایل دچار شدن به دندان درد در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  1. ابتلا به ژنژیویت بارداری: تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در بدن خانم‌ها می‌تواند باعث التهاب و تورم لثه‌ها شود. در اصطلاح به این مشکل ژنژیویت بارداری گفته می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب آن، این مشکل می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های لثه، عفونت شدید لثه و آبثه لثه شود. توجه داشته باشید این شرایط می‌تواند برای فرد بسیار دردناک باشد. بیش از پنجاه درصد زنان باردار با علائم ژنژیویت بارداری مواجه می‌شوند.

دندتن درد در دوران بارداری

  1. تغییر در رژیم غذایی: عوامل هورمونی و روانی می‌توانند باعث ایجاد تغییرات در رژیم غذایی فرد در طول دوره بارداری شوند. در حقیقت بسیاری از خانم‌ها بخاطر شرایط بارداری میزان مصرف شکر را در رژیم غذایی خود افزایش می‌دهند و این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به درد دندان را بخاطر پوسیدگی دندان افزایش دهد.
  2. فقر کلسیم: زنان باردار نیاز به افزایش سطح کلسیم مصرفی خود داشته و این ماده در تشکیل استخوان‌های کودک نقش کلیدی دارد. در حقیقت کاهش سطح کلسیم بدن مادر می‌تواند چرخه طبیعی تامین مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان را ضعیف کرده و در عمل باعث افزایش خطر دچار شدن به پوسیدگی و درد دندان شود.
  3. ویار بارداری: افزایش حالت تهوع در طول دوران بارداری می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها بخاطر قرارگیری آن در معرض اسید معده و از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان شود‌. این شرایط در نهایت می‌تواند ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را برای فرد به همراه داشته باشد.
  4. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان در طول دوره بارداری: زنان باردار گاهی اوقات نسبت به بو یا مزه خمیردندان حساس شده و به‌همین خاطر از مسواک زدن خودداری می‌کنند. به این ترتیب با عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندان و نیز دچار شدن به درد دندان در طول دوره بارداری قرار می‌گیرد.

رایج ترین عوارض بارداری بر سلامت دهان و دندان:

در دوره بارداری همانطور که اشاره شد به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است دهان و دندان در معرض برخی بیماری‌ها باشد. از جمله رایج‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در دوره بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت لثه و بیماری‌های مربوط به لثه: احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه و به‌ویژه عفونت لثه در سه ماهه دوم بارداری بیشتر است. در صورت ابتلا به بیماری لثه، تورم لثه‌ها همراه با درد احساس می‌شود. این مسئله به‌ویژه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر احساس می‌شود.
  • تومورهای بارداری: در سه ماهه دوم بارداری مادر ممکن است متوجه رشد بیش از حد بافت لثه شود. در چنین شرایطی پزشکان احتمال می‌دهند این رشد غیرطبیعی، به‌دلیل بوجود امدن تومور در ناحیه لثه است. این نوع تومور‌ها سرطانی نیستند و بعد از زایمان از بین می‌روند.
  • تشکیل پلاک و جرم: دوره بارداری تجمع پلاک‌های دندانی را بیشتر از حالت عادی می‌کند. تجمع پلاک علاوه‌بر اینکه زمینه‌ساز انواع پوسیدگی دندان‌ها است، می‌تواند بیماری لثه را نیز به‌دنبال داشته باشد.

طرح لبخند چیست؟ در بلاگ دندانساز به معرفی کامل طرح لبخند و اصلاح طرح لبخند پرداخته ایم.

درمان ریشه در بارداری:

مواقع زیادی وجود دارد که خانم‌های باردار با درد شدید به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. بیشتر این دندان‌ها به درمان ریشه یا عصب‌کشی نیاز دارند. اما بخاطر دیدگاه اشتباهی که از سوی بیماران وجود دارد و دندانپزشکان هم متاسفانه مجبور به تمکین ان شده اند، از ارائه خدمات به خانم های باردار بخصوص در سه ماهه اول و سوم خودداری می‌کنند. حقیقت این است که درمان عصب‌کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند ترجیح داده می‌شود که این درمان ها در سه ماهه دوم صورت گیرند.

دندان درد در دوران بارداری

در چه شرایطی کشیدن دندان در بارداری ضروری است؟

  • ایجاد تورم و التهاب لثه
  • خونریزی لثه در دوران بارداری
  • ایجاد مشکل در هنگام صحبت کردن
  • داشتن درد شدید در لثه و دندان‌ها
  • داشتن مشکل هنگام خوردن مواد غذایی
  • پوسیدگی شدید دندان‌ها

اگر به انجام ایمپلنت نیاز دارید بهتر است به مفاله ایمپلنت چیست در بلاگ دندانساز مراجعه کنید.

خطر نادیده گرفتن دندان درد در بارداری:

اجتناب از درمان دندانپزشکی در دوره بارداری بخاطر حفاظت از جنین می‌تواند خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کند. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود:

نادیده گرفتن شرایط ژنژیویت بارداری می‌تواند باعث گسترش شرایط بیماری و دچار شدن فرد به عفونت شدید لثه و پریودنتیت شود.

در واقع وجود عفونت فعال در بدن مادر می‌تواند به‌طور بالقوه سلامت مادر و جنین را به‌طور جدی تهدید کند و در نتیجه نباید درمان این مشکل به بعد از زایمان موکول شود. درد دندان در طول دوره بارداری نشانه‌ای از وجود مشکلات خاص دندان بوده و در عمل نیازمند استفاده از روش‌های دندانپزشکی مناسب برای رفع مشکل است.

در حقیقت مشکلات درمان نشده دندان می‌تواند آسیب دائمی برای دندان‌ها و لثه‌های فرد ایجاد کرده و در نهایت باعث از دست دادن دندان، تحلیل لثه و ایجاد مشکلات خاص برای استخوان فک شود. خانم‌های باردار مبتلا به بیماری پریودنتال چهار تا هفت برابر در مقایسه با سایر خانم‌ها با خطر بدنیا آمدن زودتر از موعد فرزند و نیز وزن پایین کودک در هنگام تولد، مواجه می‌شوند‌. درد مداوم دندان در صورت درمان نشدن باعث افزایش سطح فشار واردشده به مادر خواهد شد.

بهداشت دهان و دندان در‌ بارداری:

  • دهان خود را با اب گرم بشویید.
  • از قرص مسکن استفاده کنید و برای مصرف اینگونه قرص ها در بارداری حتما با دندانپزشک یا متخصص زنان مشورت نمایید.
  • اگر تصمیم به باردار شدن دارید حتما قبل از آن معاینه کامل دهان ودندان انجام دهید.
  • از دهان‌شویه‌ها و ضدعفونی کننده‌ها استفاده کنید.
  • از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید.
  • هرروز دندان‌هارا با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان تمیز کنید.
  • در دوران بارداری کلسیم بیشتری مصرف کنید.

خرید موم دندانسازی

خرید گچ دندانسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *